Informujemy, iż nasz sklep internetowy wykorzystuje technologię plików cookies a jednocześnie nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w tych plikach (tzw. „ciasteczkach”).
Blog navigation

Najnowsze wpisy

Venus Optics Laowa – innowator fotografii makro i szerokokątnej

691 Zobacz 5 Liked

Początki firmy Venus Optics Laowa

Sięgają one roku 2013, więc jest to stosunkowo młoda firma w porównaniu do największych graczy na rynku, którzy już od dekad oferują swoje rozwiązania fotografom na całym świecie. Została założona przez Dayonga Li, który z wykształcenia jest optoelektronikiem, a studia skończył w Instytucie Technologii w Pekinie. Pierwsze obiektywy sygnowane marką Laowa zaczęły pojawiać się już w 2015 roku i od razu zaczęły z sukcesem konkurować na bardzo rozbudowanym już rynku z japońskimi i niemieckimi konstrukcjami.

Dayong Li Laowa CEO.jpg
Dayong Li, założyciel firmy Venus Optics Laowa

Skąd wynika nagły sukces obiektywów Laowa?

Przede wszystkim z misji, którą przedsiębiorstwo konsekwentnie realizuje – produkcji obiektywów innowacyjnych, unikalnych w swojej konstrukcji oraz racjonalnie wycenionych. Za opracowywanie rozwiązań technicznych odpowiada specjalny zespół inżynierów z Japonii i Niemiec, posiadający ponad 20-letnie doświadczenie w projektowaniu układów optycznych. Obecnie siedziba firmy znajduje się w Hefei, w prowincji Anhui, jednak warto wspomnieć, że mają także swoją siedzibę w Hong Kongu i Stanach Zjednoczonych.

Szeroki wybór ogniskowych

Laowa od samego początku specjalizuje się w produkcji obiektywów makro oraz szerokokątnych. Poza obiektywami systemowymi przekrój oferty producentów niezależnych był wcześniej dość ubogi. Szczególnie problematyczne było znalezienie obiektywów o praktycznie zerowej dystorsji w szerokiej ofercie tzw. obiektywów szerokokątnych, które produkowane w Chinach szturmem weszły na rynek, konkurując jedynie niską ceną. Optycznie były dalekie od ideału, oferując bardzo duże zniekształcenia i artefakty.

Widząc potencjał w niewypełnionej luce, przedsiębiorstwo Venus Optics zaczęło opracowywać obiektywy, które nie były po prostu tańszą wersją systemowych rozwiązań takich marek jak Nikon, Fuji, Canon czy Sony, a jedyną w swoim rodzaju konstrukcją, po którą sięgali i sięgają fotografowie, których nie satysfakcjonuje dotychczasowa oferta.



Na zdjęciu obiektyw Laowa 100mm F2.8 Ultra Macro

Przełomowe konstrukcje obiektywów Laowa

Tak powstał obiektyw 15mm F4.0 W-Dreamer, który zaprezentowany w 2015 roku był najszerszym obiektywem makro na świecie z obrazowaniem pełnej klatki i odwzorowaniem 1:1. Dodatkowo został wyposażony w możliwość przesunięcia osi optycznej do kontroli perspektywy. W tym samym roku został pokazany także obiektyw pełnoklatkowy 60mm F2.8 Ultra Macro – pierwsza na świecie tego typu konstrukcja umożliwiająca ostrzenie na nieskończoność.

Rok później swój debiut miał pierwszy szerokokątny obiektyw z zerową dystorsją – 12mm F2.8 Zero-D Dreamer. Łącząc cechy takie jak duży względny otwór przysłony, ultra szeroki kąt widzenia, rektalinearną konstrukcję i obrazowanie matrycy małoobrazkowej – Laowa znów wyznaczyła nowe standardy.

Nadchodzi rok 2017 i Laowa pokazuje kolejne dwa przełomowe obiektywy: 7.5mm F2.0 C-Dreamer przeznaczony do matryc Mikro Cztery Trzecie, który wyróżniał się tymi samymi cechami co pokazany rok wcześniej Zero-D, jednak w innym obrazowaniu matrycy. Dodatkowo powstała specjalna wersja ze zredukowaną masą, którą można było swobodnie stosować z korpusem aparatu podczas fotografii z drona. Drugim obiektywem był 15mm F2.0 Zero-D, który w momencie premiery był najjaśniejszym obiektywem bez dystorsji dla pełnej klatki o takiej ogniskowej.




Laowa Probe Lens - obiektyw, jakiego nie było wcześniej

Następne lata przyniosły jeszcze więcej innowacji, ponieważ już w 2018 roku światło dzienne ujrzał obiektyw, z którym najbardziej kojarzy się firma z racji na rewolucyjną budowę. Laowa 24mm F14 Probe Lens to w pełni odporna nawet na zanurzenie w wodzie konstrukcja, pozwalająca na zupełnie nowe ujęcia, zwiększenie dystansu fotografa od obiektu i wyposażona w lampy LED umieszczone przy przedniej soczewce z racji na mały otwór względny przysłony. Odległość ostrzenia w tym obiektywie wynosi zaledwie 2 cm, a skala odwzorowania wynosi 1:2. Ogniskowa wynosząca 24mm oferuje 85-stopniowe pole widzenia, znacznie większe od dotychczasowych konstrukcji makro. Obiektyw okazał się tak dużym sukcesem, że producent przygotował wersję pod mocowania Nikon F, Canon EF, Sony E i Pentax K. Dodatkowo powstała wersja Cine, która posiada zębate pierścienie ostrości, pozwalające na zastosowanie mechanizmów sterujących, czyli tzw. follow-focus.  Miał on swoje początki na platformie Kickstarter, a sam obiektyw zyskał miano drugiego najpopularniejszego projektu w historii.


Na zdjęciu obiektyw Laowa 24mm F14 Probe Lens

Najmniejszy obiektyw makro do pełnej klatki

Kolejną premierą z roku 2018 był obiektyw 25mm F2.8 2.5-5x Ultra Macro, także z obrazowaniem matrycy pełnoklatkowej. Była to najbardziej kompaktowa konstrukcja pozwalająca na uzyskanie takiego powiększenia w porównaniu z przekrojem reszty rynku. Odległość ogniskowania w tym obiektywie wynosi 17,3 cm od matrycy, co przekłada się na minimalny dystans zaledwie 4 cm od przedniej soczewki.



Na zdjęciu obiektyw 25mm F2.8 2.5-5x Ultra Macro


Obiektywy Laowa - premiery w roku 2019

Rok 2019 przyniósł już cztery znaczące premiery od Laowy, a mianowicie 4mm F2.8 Fisheye do matryc Mikro Cztery Trzecie – idealny obiektyw do fotografii z drona z efektem rybiego oka, bardzo lekki i jasny stałoogniskowy obiektyw do tego samego systemu 17mm F1.8 C-Dreamer MFT, 17mm F4.0 Zero-D do aparatów Fujifilm GFX i 100mm F2/8 2x Ultra Macro APO.

Szeroki kąt do GFX bez dystorsji

Dwa ostatnie z nich po raz kolejny mogą pochwalić się pionierskim tytułem. Obiektyw 17mm F4.0 jest najszerszym obiektywem do systemu Fujifilm GFX, a jednocześnie pierwszą konstrukcją Laowy z obrazowaniem matrycy średnioformatowej. Jak sugeruje nazwa Zero-D, nie posiada on zakrzywienia (dystorsji). Ekwiwalent ogniskowej jest podany dla matrycy małoobrazkowej, więc dla średniego formatu realna ogniskowa wynosi zaledwie 13,5mm. Jest to unikalna konstrukcja w całym systemie, nawet Fujifilm nie przygotował takiej propozycji w swoim portfolio obiektywów Fujinon GF.


Na zdjęciu obiektyw Laowa 17mm F4.0 Zero-D GFX



Obiektyw 100mm F2.8 2x Ultra Macro APO to druga pozycja makro w ofercie Laowy, która pozwala na ostrzenie na nieskończoność, jednak posiada konstrukcję apochromatyczną, która ma na celu redukcję praktycznie do zera zjawiska jakim jest aberracja chromatyczna.

Zeszły rok przyniósł premiery obiektywów filmowych, uzupełnienie ofery o 65mm F/2.8 2x Ultra Macro APO dla matryc APS-C oraz najszerszy obiektyw rektalinearny do matryc pełnoklatkowych – Laowa 9mm F5.6 FF RL. Nie bez powodu firma Venus Optics jest już obecna w 40 krajach na świecie, zaskarbiając jednocześnie sympatię coraz większego grona odbiorców. Nasz sklep fotograficzny, jako autoryzowany sprzedawca posiada szeroką ofertę obiektywów, także pod kątem samych mocowań - serdecznie zapraszamy do kontaktu.




Sklep e-oko.pl
autoryzowany sprzedawca marki Laowa w Polsce