Informujemy, iż nasz sklep internetowy wykorzystuje technologię plików cookies a jednocześnie nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w tych plikach (tzw. „ciasteczkach”).
Blog navigation

Najnowsze wpisy

Sony - optyka najnowszej generacji

800 Zobacz 8 Liked

Optyka fotograficzna Sony

Japoński producent elektroniki użytkowej Sony, w ciągu ostatnich kilku lat zdążył wyrosnąć na lidera segmentu aparatów bezlusterkowych. Konstrukcje tej marki szturmem wzięły rynek i rozpoczęły rewolucję, którą odrobinę „przespali” inni, legendarni producenci sprzętu, dysponujący o wiele większym doświadczeniem. Warto jednak pamiętać, że poza korpusami aparatów cyfrowych, firma Sony nieustannie rozwija i poszerza swoją ofertę systemowych obiektywów. To właśnie optyce fotograficznej japońskiego producenta przyjrzymy się w tym tekście.



Należy jasno zaznaczyć, iż firma Sony nie weszła na rynek fotografii cyfrowej z zupełnie czystym kontem. Punktem startowym do rozwoju na tym polu, było wykupienie w 2006 roku działu obrazowania cyfrowego firmy Konica Minolta, które w krótkim czasie doprowadziło do powstania pierwszej cyfrowej lustrzanki marki Sony, czyli modelu Alpha 100 wyposażonego w bagnet A. Mocowanie to zostało w całości zaadaptowane od przejętej Minolty, która opracowała je jeszcze w latach ‘80, gdy rozpoczynała produkcję swoich pierwszych korpusów wyposażonych w system AF. Właśnie od bagnetu A rozpoczęła się historia obiektywów Sony serii G (od angielskiego słowa „gold”).

Seria G to w dużej części adaptacja najpierw dla bagnetu A, potem dla bagnetu E, w który wyposażono aparaty bezlusterkowe, najlepszych konstrukcji optycznych, zaprojektowanych przez Minoltę. W tej serii znajdziemy przystępną cenowo optykę o zaawansowanej konstrukcji, wykonaną z wysokiej jakości materiałów, ale zachowującą kompaktowe rozmiary, odpowiadającą na potrzeby zarówno fotografów, jak i filmowców, którzy bardzo chętnie sięgają po bezlusterkowce Sony. Wśród popularnych obiektywów z tej serii należałoby wymienić choćby model Sony E PZ 18-105mm f/4 G OSS, który został doceniony zwłaszcza przez filmowców, używających bezlusterkowców wyposażonych w matryce APS-C, jak również o najnowszych, bardzo kompaktowych obiektywach stałoogniskowych, czyli Sony FE 40 mm f/2.5 G (SEL40F25G), Sony FE 50 mm f/2.5 G (SEL50F25G) i Sony FE 24 mm f/2.8 G (SEL24F28G).




Sony-FE-24mm-f-2-8-G.jpg
Sony FE 24 mm f/2.8 G (SEL24F28G)

Sony G Master

W ofercie optyki fotograficznej marki Sony znajdziemy również obiektywy oznaczone literami GM. Serię tę tworzą obiektywy zaprojektowane i wykonane z zachowaniem najwyższych standardów technologicznych. To jasna optyka, wyposażona w szybkie liniowe silniki AF, pozwalające generująca obraz o absolutnie bezkompromisowej jakości, która bez problemu rysuje niezwykle ostry i szczegółowy obraz, we współpracy z korpusami takimi, jak choćby Sony A7R IV, wyposażonym w bezlitosną dla obiektywów matrycę małoobrazkową o rozdzielczości 61 megapikseli. Dzięki zastosowaniu w konstrukcji obiektywów serii GM soczewek XA, których krzywiznę sferyczną cechuje precyzja na poziomie 0,01 mikrona, możliwe jest zminimalizowanie wszelkich niedoskonałości optycznych i zapewnienie pięknego efektu bokeh. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, iż obiektywy serii GM odporne są na kurz i wilgoć, co pozwala na korzystanie z nich również w trudnych warunkach atmosferycznych. Wśród popularnych i cenionych obiektywów serii GM warto wspomnieć o takich konstrukcjach jak szerokokątny zoom Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM (SEL1635GM), standardowy zoom Sony FE 24-70 mm f/2.8 GM (SEL2470GM), bardzo jasny stałoogniskowy standard Sony FE 50 mm f/1.2 GM (SEL50F12GM) czy choćby superteleobiektyw Sony FE 600 mm f/4 GM OSS (SEL600F40GM), który jest ulubieńcem fotografów sportowych i przyrodniczych.


Fuzja japońskiej technologii i niemieckiej precyzji

Historia współpracy Sony z niemiecką legendą optyki o przeszło 170-letnim doświadczeniu — firmą Zeiss, sięga swoimi korzeniami schyłku XX wieku. Mimo iż do pierwszych podbojów Sony na rynku cyfrowych aparatów fotograficznych brakowało jeszcze co najmniej dekady, to firma świetnie radziła sobie na rynku elektroniki użytkowej. Partnerstwo zawarte przez Sony i Zeissa w 1995 roku, już rok później zaowocowało wprowadzeniem do sprzedaży kamery Handycam CCD-TR555, do której Sony zaprojektowało elektronikę, natomiast Zeiss optykę. Później, w 2006, wraz z wejściem Sony na rynek lustrzanek cyfrowych rozpoczęto produkcję obiektywów Zeiss wyposażonych w bagnet A, natomiast w 2011 obiektywów z bagnetem E, przeznaczonych do bezlusterkowców.

Zeiss we współpracy z japońskim gigantem elektronicznym kontynuuje swoje wieloletnie tradycje związane z nazewnictwem poszczególnych linii obiektywów. Znajdziemy tutaj więc obiektywy Sonnar, których nazwa odnosi się do niemieckiego słowa „sonne”, oznaczającego słońce. Jest to nawiązanie do niezwykłej jasności obiektywów z tej linii. Jest tu również seria oznaczona jako Planar — to konstrukcje wywodzące się w prostej linii z obiektywu Gaussa, wyposażonego we wklęsło-wypukłą soczewkę, której zadaniem jest korygowanie wszelkich możliwych aberracji obrazu. Dziś taka soczewka nazywana jest asferyczną. Z kolei linia Distagon, to obiektywy cechujące się najwyższą możliwą jakością i ostrością, dzięki ogromnym zdolnościom rozdzielczym zabudowanych w nich układów soczewek. Pierwotnie seria ta, projektowana była dla aparatów średnioformatowych.



Sony FE Sonnar T* 55/1.8 ZA (SEL55F18Z)

Spośród obiektywów Sony wyprodukowanych we współpracy z firmą Zeiss, warto zwrócić uwagę choćby na modele Vario-Tessar T* FE 16–35 mm F4 ZA OSS, czy Sonnar T* FE 55 mm F1.8 ZA (SEL55F18Z). Oznaczenie T* w obiektywach odnosi się do wielowarstwowych powłok nanoszonych na soczewki obiektywów, których zadaniem jest likwidowanie odblasków i zapewnienie maksymalnego kontrastu fotografowanych obrazów.

Rynek optyki Sony

Dziś dział optyki marki Sony skupia się na projektowaniu obiektywów z mocowaniem E, przeznaczonych do bezlusterkowców cyfrowych. To najbardziej rozbudowany system współczesnej fotografii bezlusterkowej, jeśli chodzi o ilość proponowanych modeli optyki, dedykowanych współpracy z różnymi korpusami i w różnych zastosowaniach. Sony bardzo dba o to, by ich obiektywy cechowała jak największa niezawodność i możliwie mały wymiar, oraz by sprawdzały się równie dobrze podczas fotografowania, jak i podczas filmowania.




Sony 50/1.2 FE GM


Firma Sony wprowadza do sprzedaży średnio 5 nowych modeli obiektywów rocznie. Sprawia to, że system bezlusterkowy japońskiego producenta, jest aktualnie jednym z najbardziej rozwojowych na rynku. Inżynierowie Sony podczas projektowania nowych obiektywów współpracują z najlepszymi fotografami, wsłuchując się w ich potrzeby, co skutkuje wprowadzaniem na rynek optyki wymarzonej przez zawodowców. Z tego też powodu optyka Sony jest laureatem wielu nagród, jak choćby EISA 2021 dla SEL50F12GM, SEL1224GM  i SEL14F18GM oraz EISA 2020 dla SEL200600G.SYX i SEL20F18G, czy EISA 2019 dla SEL24F14GM, SEL135F18GM czy SEL400F28GM.






Autor: Adam Niedbała

www.e-oko.pl, Autoryzowany Sklep Fotograficzny Sony