Menu bloga

Najnowsze wpisy

Jak wycisnąć więcej z Fujifilm GFX 50R i GFX 50S

3187 Zobacz 8 Liked

   Średnioformatowe aparaty cyfrowe Fujifilm na dobre zagościły już na rynku i zdążyły zebrać wokół siebie grupę użytkowników, którzy z powodzeniem wykorzystują je na różnych polach działalności fotograficznej. Nic dziwnego – to solidny sprzęt wyposażony w świetną matrycę, która wsparta doskonałą optyką Fujinon pozwala na osiągnięcie rezultatów zdjęciowych, których próżno do tej pory było szukać w aparatach małoobrazkowych. Sprawdźmy zatem jakie rady, które pozwolą jeszcze efektywniej fotografować aparatem Fujifilm GFX 50S i 50R, przygotowali Fujifilm Polska i Szymon Szcześniak.
Zarówno Fujifilm GFX 50R jak i 50S są dostępne od ręki w naszym sklepie fotograficznym, serdecznie zapraszamy!


• Korzystaj z symulacji filmów w formacie JPG. Fotografowanie w określonej symulacji filmowej pomaga przy komponowaniu zdjęcia - widzimy dokładnie to, co zarejestrujemy na finalnym obrazie. Wybierz Classic Chrome, by uzyskać subtelniejsze oddanie kolorów czy Velvia dla podbicia nasycenia kolorów. Używając stylów takich jak Acros możesz również zastosować różne filtry barwne – zupełnie tak, jak w analogowej fotografii: żółty i czerwony, które zwiększają kontrast i przydadzą się w przy fotografowaniu pejzaży czy zielony, który idealnie sprawdzi się w portrecie, wygładzając tony skóry.

Ścieżka: Menu - Ustawienia jakości obrazu 1/3 - Symulacja filmu.

• Korzystaj z możliwości modyfikowania ustawień i wartości kontrastu koloru, podświetlania tonu (highlights), przyciemniania tonów (shadows) czy wyostrzenia. Dzięki temu stworzysz swoją własną stylistykę zdjęcia zanim jeszcze wyjdziesz fotografować. Jeśli nie chcesz zajmować się edycją i postprodukcją swoich zdjęć na komputerze i chciałbyś otrzymać świetny obraz “prosto z puszki”, zmieniaj i testuj wyżej wymienione wartości. Dzięki temu osiągniesz wspaniałe rezultaty.

Ścieżka: Menu - Ustawienia jakości obrazu - Podświetl Ton, przyciemnij ton, kolor, wyostrzenie.



• Wybieraj pomiędzy elektroniczną a mechaniczną migawką. Dzięki użyciu elektronicznej migawki możesz fotografować całkowicie bezgłośnie. Przyda się to w sytuacji, kiedy nie chcesz zwracać na siebie uwagi fotografując na ulicy, lub robisz zdjęcia na koncercie smyczkowym, czy spektaklu teatralnym. Dzięki elektronicznej migawce, możesz używać krótszych czasów naświetlania (nawet do 1/16000 sekundy). Możesz pracować w słońcu czy w bardzo jasnych pomieszczeniach na niższych przesłonach, uzyskując większe rozmycie tła. Pozwoli Ci to również na lepsze zamrażanie ruchu.

Ścieżka: Menu - Ustawienia zdjęć ½ - Typ migawki



• Warto regulować rozmiar punktu ostrości, aby precyzyjniej łapać ostrość na niewielkich szczegółach, takich jak np. oko. Wystarczy nacisnąć joystick – kwadrat punktu ostrości podświetli się. Teraz kółkiem z tyłu można regulować rozmiar. To bardzo przydatne przy płytkiej głębi ostrości. Zwiększenie pola spowoduje szybsze znalezienie ostrości, ponieważ łatwiej będzie znaleźć kontrastujące elementy. Taka regulacja może pomóc w trudnych warunkach oświetleniowych.

Ścieżka: Menu - Ustawienia AF/MF ½ - Obszar ostrości



• Ustaw przydatne profile (Ustawienia specjalne - Custom settings). Możesz zdefiniować aż do siedmiu specjalnych profili. Na przykład, dla każdej symulacji filmowej możesz ustawić inny kontrast czy wyostrzenie. Jeśli fotografujesz w czerni i bieli, a czasami w kolorze, możesz zapisać konkretne ustawienia dla konkretnych sytuacji zdjęciowych. To funkcja, która okaże się przydatna również, gdy chcesz szybko przejść z fotografowania we wnętrzu do wykonywania zdjęć na zewnątrz. Wybór nadanych ustawień specjalnych znajdziesz w Q menu. Możesz też znaleźć je w menu.

Ścieżka: Menu - Ustawienia jakości obrazu 3/3 - Ed/Zap Ust. Spec. (dla wyboru: Wyb ustaw. Spec.)



• Korzystaj z akcesoriów!
Dzięki adapterowi EVF-TL1 możesz fotografować od góry albo z boku pod kątem 45 stopni. To zdecydowanie zwiększy komfort komponowania obrazu.

• Gesty na ekranie
Stosuj gesty przy przeglądaniu zdjęć. To znacznie przyspieszy pracę. Możesz w ten sposób powiększać zdjęcia aby szybko skontrolować ich ostrość. Stosuj te same gesty, które znasz ze smartfona. Powiększaj i zmniejszaj dwoma palcami.

• Focus Peaking – MF
Jeżeli korzystasz z manualnych obiektywów lub chcesz ostrzyć manualnie posiadanymi obiektywami GF skorzystaj z funkcji asystenta MF - “zaznaczenie głębi ostrości (Focus Peaking)". Dzięki tej funkcji dokładnie widzisz, w którym miejscu kadru znajduje się punkt ostrości - aparat podświetla wybranym kolorem ostre krawędzie obiektów na zdjęciu.

Ścieżka: Menu - Ustawienia AF/MF 2/2 - MF Assist - Zaznacz Głębię Ostrości



• Rób Backup!
Korzystaj z dwóch slotów na kartę SD. Dostępne są różne opcje zapisu na dwóch kartach: sekwencyjny, w którym po zapełnieniu jednej karty aparat automatycznie zaczyna zapis na drugiej, kopia zapasowa, gdzie aparat zapisuje dokładnie to samo na dwóch kartach tworząc kopię zapasową, czy RAW/JPG gdzie pliki RAW trafiają na jedną a JPG na drugą kartę.

Ścieżka: Menu - Konfiguruj - Konf. Zap. Danych (Ustawienia zapisu danych) - Ust. Gniazda Kart (Obr.)



• Pamiętaj o korzystaniu z szybkich kart SD. Pliki z GFX 50S są ciężkie, bo zawierają dużo informacji. Szybsza karta SD znacznie usprawni pracę. Przed rozpoczęciem fotografowania pamiętaj o sformatowaniu karty, możesz użyć do tego skrótu: Menu odtwarzania, przytrzymaj koszt przez pięć sekund, naciśnij tylne kółko. Ten skrót przeniesie cię od razu do menu formatowania karty.

Ścieżka: Menu - Konfiguruj - Ustawienia Użytkownika – Formatowanie



• Ustaw wartości jakich potrzebujesz w SUB MONITORze. Możesz dowolnie wybierać co się ma wyświetlać, dzięki czemu możesz uzyskać zupełnie czysty obraz w wizjerze, a interesujące cię wartości będą na wyświetlaczu SUB. Nie musisz patrzeć w wizjer, żeby szybko sprawdzić parametry pracy aparatu. Możesz skonfigurować wyświetlacz tak, by pokazywał różne ustawienia w trybie foto i trybie video.

Ścieżka: Menu - Konfiguruj - Konfig. Ekranu 3/3 - Ustawienia Pod Monitora - Tryb stały/tryb filmu



• Praca z lampą i bez lampy / Podgląd wyświetlania efektu na zdjęciu! 
Jeśli pracujesz z lampa błyskową w studiu koniecznie zmień “podgląd naświetlania”. W ten sposób zobaczysz uśrednioną ekspozycję obrazu z matrycy, a zmiana ustawień czasu, przysłony i ISO nie będzie wpływać na to, co widzisz w wizjerze. Będziesz mógł wygodnie komponować kadr, gdyż w przypadku wykorzystania symulacji ekspozycji najprawdopodobniej zobaczysz w wizjerze tylko czerń. Jeżeli często zmieniasz warunki pracy między oświetleniem błyskowym, a światłem zastanym, możesz przypisać zmianę tego ustawienia pod dowolny przycisk z tyłu korpusu - zdecydowanie usprawni to pracę.

Ścieżka: Menu - Konfiguruj - Konfig. Ekranu ⅔ - Podg. Naśw. /BB. W Man - Podg. Naśw./Bal. Bie.



• UPDATE APARATU I OBIEKTYWÓW
Jeżeli zostałeś posiadaczem aparatu GFX 50S pamiętaj o konieczności aktualizowania aparatu i obiektywu do najnowszej wersji oprogramowania. Dzięki temu będziesz mógł cieszyć się wszystkimi funkcjami. Wiele aktualizacji usprawnia działanie i naprawia drobne błędy zgłoszone przez użytkowników.

Pobierz odpowiedni plik ze strony Fujifilm.com i nagraj go na sformatowaną kartę SD. Następnie włącz aparat z wciśniętym przyciskiem Display i wybierz, który z elementów chcesz aktualizować. Pamiętaj aby zaktualizować aparat na pełnej baterii. Nie wyłączaj aparatu podczas aktualizacji. Postępuj zgodnie z instrukcjami pojawiającymi się na ekranie.

• Użyj CHROME EFFECT - ta opcja oferuje efekty zbliżone do tych, które uzyskałbyś stosując kliszę Fujifilm Fortia. W tym trybie system zwiększa kontrast i przyciemnia obszary o dużym nasyceniu kolorów, oferując bardziej zrównoważony obrazek.

Ścieżka: Menu - Ustawienia Jakości Obrazu ⅓ - Efekt koloru Chrom.



Tekst Szymona Szcześniaka:

     GFX 50S to aparat ,który robi swoja robotę. To nie jest aparat dla każdego, to wybór tych, dla których fotografia cyfrowa jest kontynuacją fotografii analogowej, a jakość i plastyka obrazu jest naturalną konsekwencją wyboru średniego formatu. Szybkość nigdy nie była argumentem najlepszych obrazów w historii fotografii. Taki też jest ten aparat. Wymaga uwagi i spokoju, tworzy fotografa - odzwierciedla wszystko, co najlepsze w średnioformatowym aparacie. Dla mnie każde włączenie GFXa jest początkiem przygody, która dla tak wielu stała się stylem życia - jestem fotografem, a aparat jest czymś więcej niż tylko narzędziem, które rejestruje życie - jest towarzyszem podróży, a jego wybór określa styl pracy fotografa. Kiedyś wybierałam negatywy, które miały mi dać takie rezultaty kolorystyczne, jak chciałem. W GFXie włączam Classic Chrome i podkręcam światła i cienie, albo odwrotnie - zmiękczam wszystkie wartości, żeby pasowały do sceny, lub używam Chrome Effect do podbicia kolorów. Tu wszystko jest możliwe, a rezultaty mam od razu widoczne pod jednym z funkcyjnych przycisków, które tak łatwo dostosować. Niezwykła jakość JPGów sprawia, że pliki RAW używam coraz częściej tylko jako backupy.

     Uwielbiam pracę z małą głębią ostrości, przy portretach właściwe ustawienie punktu ostrości i jego rozmiaru jest kluczowe - tu przydaje się szybki dostęp i joystick, który bez odrywania oka pomaga nam w tym, a podgląd zdjęcia bezpośrednio w wizjerze zmienia całą filozofię pracy w aparatach cyfrowych. Polecam też manualne ustawianie balansu bieli, szczególnie jeśli chcemy uzyskać powtarzalny kolor tła, który tak lubi się zmieniać przy każdej zmianie koloru garderoby. Na koniec funkcja bez której już nie mogę się obejść, czyli drukowanie zdjęć bezpośrednio z aparatu na drukarce Instax Share Sp-3 - nic tak nie zostaje w pamięci jak fizyczna odbitka, z którą wraca portretowany od razu po sesji.



                                                                                                           E-OKO Autoryzowany Sklep Fotograficzny Marki Fujifilm