Informujemy, iż nasz sklep internetowy wykorzystuje technologię plików cookies a jednocześnie nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w tych plikach (tzw. „ciasteczkach”).
Blog navigation

Najnowsze wpisy

Profoto A1X - Meg Loeks i jej oniryczne obrazy stworzone z pomocą lampy

754 Zobacz 1 Liked

Profoto A1X - Meg Loeks i jej oniryczne obrazy stworzone z pomocą lampy


Meg Loeks, fotografka Click Pro w swoim cyklu „Creating the Right Light” odkrywa zalety doświetlania fotografii lampą Profoto A1X, dzięki której odchodzi od bycia fotografem korzystającym tylko z naturalnego oświetlenia i znajduje inspirację w kreowaniu własnego światła.



Meg zamieszkała w Michigan w USA, wraz z mężem, trzema synami i psem rasy bernardyn. Jej fotografie głównie znane są z portretów w przyrodzie, ujęć typu lifestyle i przepięknych krajobrazów. Zdecydowanie widać preferowane delikatne, nastrojowe oświetlenie i kolory swoich prac. Zainspirowana zmieniającymi się porami roku i pięknymi krajobrazami w swoim otoczeniu Meg uwielbia fotografować swoje dzieci i wydobywać piękno z dnia codziennego.
 


Jak większość fotografów również i jej ujęcia przeważają podczas tak zwanej "złotej godziny". To właśnie długie letnie dni sprawiały jej największe wyzwanie - kiedy słońce zachodzi prawie o 22.00, a to przecież godziny, gdy dzieci już smacznie śpią. Nie mogąc korzystać z tych pięknych długich dni, spróbował stworzyć złotą godzinę przy użyciu lampy Profoto A1. I udało się! Zobaczmy zachód słońca o 11 rano



Pierwsze zdjęcia powstały w plenerze, na leśnej drodze niedaleko domu, która jest częstą trasą spacerów. Za sprawą wczesnej godziny (11.00) światło było bardzo ostre, więc aby powstał klimat złotej godziny Meg umieszcza lampę A1 na statywie, za swoim synem. Dodatkowo w celu ocieplenia koloru blasku założyła na lampę żelowy filtr CTO. Podczas pracy z naturalnym oświetleniem i próbie uchwycenia flary zazwyczaj stara się kadrować tak, by słońce znajdowało się na samej krawędzi zdjęcia - dzięki temu światło przenika przez obiekty i zmiękcza scenę. Dokładnie przy takim użyciu lampy pracowała i w tym wypadku: umieszczając A1 przy krawędzi kadru i umożliwiając światłu przeniknąć przez drzewa tuż za synem. Droga powodowała, iż przed synem nie było zbyt wiele otwartego nieba, dlatego postanowiła podłączyć do korpusu aparatu dodatkową lampę. Bliźniacza lampa z założonym dyfuzorem kopułkowym, pozwoliła nadać miękkie światło skierowane w stronę chłopca.









Meg przyznaje, że wykonując fotografie na zewnątrz, preferuje używać teleobiektywów ze względu na kompresję. Używanie szeroko otwartej przysłony w ostrym świetle może być trudne, aczkolwiek przy użyciu lampy A1 w trybie High-Speed Sync była w stanie uzyskać krótki czas otwarcia migawki z równocześnie z szeroko otwartą przysłoną. Musiała nieznacznie dopasować swoją pozycję, tak aby złapać w kadr złotą flarę, której potrzebowała. Dzięki lampie założonej na aparat mogła przejąć kontrolę nad siłą drugiej lampy, znajdującej się na statywie. Autorka zdjęć potwierdza, iż funkcja ta mocno przypadła jej do gustu, ponieważ pracując z małymi dziećmi, zależy jej na szybkości działa. W trakcie wykonywania takich fotografii nie ma czasu, aby chodzić po planie i dostosowywać każde oświetlenie ręcznie.



Martwa natura, jest jednym z rodzajów fotografii, która ma uspokajający wpływ na autorkę. Dom rodzinny znajduje się pośród dzikiej roślinności, kwiatów i łąk - dlatego umieściła mały bukiet świeżo ściętych roślin w słoju. Kwiaty zostały postawione na drewnianym stoliku kawowym, który często zmienia miejsce do jadalni kobiety. Odkryła, że ta część w jej domu posiada najlepsze światło, dlatego to właśnie tam najczęściej aranżuje swoje plany związane z martwą naturą. Korzystanie z A1 dało jej możliwość pracy w salonie, bez zbędnego przesuwania mebli do zdjęć. Ustawiła całą scenę w salonie, w którym ma dużo miejsca do pracy, bez obawy o brak światła.



Do lampy Profoto A1 dołączyła parasolkę Deep White M i umieściła zestaw na statywie tuż obok aparatu, tak aby uzyskać zmiękczone światło, oraz odbicie. Kontrolę nad siłą błysku drugiej lampy, przejęła za pomocą lampy A1 zamontowanej na korpusie aparatu, której błysk został wyłączony, by uniknąć płaskiego światła. Była to szybka i łatwa konfiguracja, w której skutek udało się uzyskać miękkie, kierunkowe światło.
 


Meg unika za wszelką cenę fotografowania w samo południe, kiedy światło jest niezwykle ostre. Obrabianie takich zdjęć byłoby uciążliwe z powodu bezpośredniego światła nad głową. Jeżeli miałaby wykonywać zdjęcia o takiej porze dnia, musiałaby pokonać ostre światło słoneczne własnym oświetleniem. Ustawiła więc syna w bezpośrednim słońcu na skraju pola kukurydzy. Chciała uchwycić cały krajobraz, dlatego ustawiła się w dość dużej odległości od syna. Dało to cudowny oniryczny efekt na zdjęciu.







W przypadku ujęć nocnych postanowiła wykonać fotografię domu, oraz swojego psa - Juni. Kobieta przyznaje, że uwielbia próbować nowych rzeczy w fotografii, dlatego to ujęcie było zdecydowanie nowatorskie. Miała na celu uchwycenie zwierzęcia z blaskiem swojego starego, wiejskiego domu w tle. Brak naturalnego światła spowodowany późną porą, spowodował użycie modelującej lampy Profoto A1 w celu skupienia się na Juni. Ustawiła pierwszą lampę A1 na statywie wraz z parasolką Deep White XL, aby zmiękczyć światło. Drugą lampę zamontowała na korpusie, aby pilotowała także światło modelujące. Statyw znajdował się z boku psa, by zapewnić światło kierunkowe.
 




Fotografka mówi, że niesamowitą rzeczą w podczas wykonywania tej sesji, był dla niej fakt, iż pomimo ciemności panującej na zewnątrz mogła utrzymać ISO na poziomie 100. Udało jej się uchwycić Juni leżącą na podwórku z blaskiem domu w tle, a nawet kilkoma świetlikami.



Twórczyni zdjęć twierdzi, że fotografowanie ze światłem umieszczonym poza aparatem otworzyło jej nowe możliwości. Przy używaniu lampy Profoto A1, jedną z rzeczy, które polubiła była elastyczność, dzięki której światło może przenosić w dowolne miejsce. Dało to możliwość odsunięcia się od fotografowanego obiektu i uchwycenia szerzej otoczenia, równocześnie rejestrując miękkie światło kierunkowe. Ten prosty zabieg sprawił, że konfiguracja staje się szybsza i łatwiejsza, oraz zajmuje kilka minut. Gdy brakowało jej naturalnego światła, to funkcja lampy A1 gwarantowała takie modelujące oświetlenie i pomogła od razu skupić się na fotografowanym obiekcie. Łatwość obsługi i wszechstronność tych lamp jest niesamowita.






E-OKO Autoryzowany Sklep Fotograficzny Marki Profoto