Informujemy, iż nasz sklep internetowy wykorzystuje technologię plików cookies a jednocześnie nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w tych plikach (tzw. „ciasteczkach”).
Blog navigation

Najnowsze wpisy

Monitor dla fotografa - jaki wybrać?

843 Zobacz 1 Liked

    Wybór monitora służącego do obróbki fotografii często jest zaniedbywany. W pierwszej kolejności martwimy się zazwyczaj o cenę samego komputera, który posłuży nam do retuszowania zdjęć. Ponieważ w świecie aparatów cyfrowych cały czas pojawiają się nowe modele produkujące coraz cięższe pliki RAW, nic dziwnego, że skupiamy się na tym, by komputer był w stanie sprawnie nimi zarządzać. Wydając niemałą kwotę na urządzenie wyposażone w szybki procesor i dyski, dużą ilość pamięci RAM i mocną kartę graficzną, zapominamy często o tym, że mimo wszystko w całym przedsięwzięciu najważniejsza jest jakość obrazu i decydujemy się na prosty, stosunkowo tani monitor, dedykowany do zastosowań biurowych, czy szeroko pojętych zastosowań multimedialnych.

    Często też na biurka fotografów trafiają monitory stworzone dla graczy. Tymczasem tylko monitor skonstruowany z myślą o zastosowaniu w fotografii i grafice da nam pewność, że oglądamy na nim stuprocentowo prawdziwy efekt naszej pracy. Cóż nam tak naprawdę po cyfrowym sprzęcie fotograficznym z najwyższej nawet półki, jeśli finalnie pochodzące z niego fotografie będziemy oglądać i obrabiać na monitorze, który nie jest w stanie pokazać wszystkiego, co zostało na nich zarejestrowane?




Gamut, kalibracja, matryca - słowniczek pojęć.

    Wybór monitora dla fotografa polega w dużej mierze na zestawieniu ze sobą wielu parametrów, określonych dość enigmatycznymi nazwami. Spróbujmy zatem wyjaśnić sobie przynajmniej kilka z nich.

Gamut - to inne określenie, na przestrzeń barwną, czyli zestaw wszystkich barw, które jest w stanie wyświetlić dany monitor. Istnieje bardzo dużo gamutów, używanych w fotografii i poligrafii, jednak dla nas ważne są dwie - sRGB i Adobe RGB. Ten pierwszy, sRGB, używany jest przy pracy ze zdjęciami, które docelowo mają być wyświetlane na monitorach, czyli głównie takich, przygotowywanych do publikacji w internecie. Do pokrycia gamutu sRGB zbliża się wiele monitorów ze średniej półki, nawet tych dedykowanych zastosowaniom biurowym, jednak zazwyczaj nie jest to pełne pokrycie. Z kolei drugi gamut, czyli Adobe RGB jest używany w zastosowaniach profesjonalnych i przy pracy z fotografiami przeznaczonymi do druku. Jest on dużo szerszy od sRGB i posiada możliwość zapisania o wiele większej informacji o nasyceniu poszczególnych barw. Dużym pokryciem gamutu Adobe RGB mogą się pochwalić tylko najlepsze monitory dedykowane zastosowaniom graficznym.



Kalibracja - to proces polegający na skonfigurowaniu konkretnego monitora tak, by wyświetlał jak najwierniej oddane barwy w konkretnych zastosowaniach, oraz w konkretnych warunkach oświetleniowych, panujących w miejscu gdzie monitor stoi. Kalibracja może być wykonywana przy pomocy zewnętrznych kalibratorów sprzętowych, lub przy pomocy kalibratora wbudowanego w monitor.


Matryca - matryca to element monitora, bezpośrednio odpowiedzialny za wyświetlanie obrazu. Matryce dzielimy na kilka typów, w zależności od ceny monitora, oraz jego zastosowania. Jako, że matryca sama w sobie wyświetla obraz ale nie jest źródłem światła, potrzebuje podświetlania by obraz był na niej widoczny. Również podświetlanie matrycy dzielimy na kilka rodzajów. W tym momencie na rynku monitorów fotograficznym zdecydowany prym wiodą matryce IPS, które są w stanie zapewnić najszersze kąty widzenia i najlepsze odwzorowanie kolorów. Jeśli zaś chodzi o sposób podświetlania, to do celów fotograficznych najlepszym wyborem jest podświetlanie LED z szerokim gamutem.



Rozdzielczość - ilość pikseli, z których składa się obraz wyświetlany na monitorze. Rozdzielczość definiuje również proporcję boków matrycy. Najczęściej spotykane proporcje długości boków matryc stosowanych w monitorach fotograficznych to 16:9, 16:10 oraz 17:10.

Monitory do pracy ze zdjęciami.   

    Jak już wspomnieliśmy wcześniej, nie należy oczekiwać zachwycających rezultatów po tanich monitorach, zaprojektowanych do zastosowań biurowych, czy monitorach gamingowych. Szukając odpowiedniego ekranu do zastosowań fotograficznych, warto postawić na producenta, który od lat zajmuje się projektowaniem i konstruowaniem monitorów przeznaczonych do pracy z grafiką i fotografią. Taką właśnie firmą jest japoński koncern EIZO Corporation, którego doświadczenie w produkcji ekranów komputerowych i telewizorów sięga 1968 roku. W tym momencie w portfolio firmy znajduje się kilka linii monitorów, dedykowanych różnych zastosowaniom, a są to:

  • FlexScan – monitory ogólnego zastosowania,
  • ColorEdge – monitory graficzne,
  • FORIS – monitory dla graczy i do domowej rozrywki,
  • RadiForce – monitory medyczne,
  • CuratOR – rozwiązania na sale operacyjne,
  • DuraVision – monitory przemysłowe,
  • Raptor | Re/Vue – monitory do kontroli ruchu lotniczego.



Jaki monitor dla fotografa wybrać?


    Aktualnie na rynku dostępne są 3 serie monitorów marki EIZO, które należy brać pod uwagę, szukając monitora mającego służyć do retuszu zdjęć. Można podzielić je po pierwsze według obszaru, w jakim mają być stosowane, po drugie zaś według ceny.





    Pierwsza z nich to seria FlexScan i produkty oznaczone literami EV. W tej serii znajdziemy całą paletę monitorów od stosunkowo niewielkiego modelu oznaczonego symbolem FlexScan EV2360, dysponującego matrycą rozmiaru 22,5”, pracującą z rozdzielczością 1920x1200 pikseli, przez większy model EV2760, który posiada 27” ekran o rozdzielczości 2560x1440 pikseli, aż po absolutnego kolosa - model EV3895, z 34”, panoramiczną, zakrzywioną matrycą o rozdzielczości 3840x1600 pikseli. Monitory z serii FlexScan nie są co prawda monitorami dedykowanymi stricte zastosowaniom graficznym, a klasyfikowane są jako ekrany ogólnego zastosowania, świetnie jednak sprawdzą się wtedy, gdy zależy nam na dobrej jakości wyświetlanego obrazu, lecz nie jest główny obszar, w którym użytkowany będzie komputer, z którym będą one pracować.

eizo%20flexscan%20ev2760.jpg


    Druga z serii, na które należy zwrócić uwagę to już monitory w pełni kierowane do grafików i fotografów. Linia ColorEdge CS zawiera ekrany, które pochwalić się mogą pełnym pokryciem gamutu sRGB, oraz często 99% pokryciem gamutu Adobe RGB. To monitory stworzone z myślą o pracy z obrazem, wyposażone w wysokiej klasy matryce IPS z szerokogamutowym podświetlaniem LED. W tej serii znajdziemy modele takie jak na przykład niewielki CS2410 - 24,1” ekran o rozdzielczości 1920x1200 pikseli, pokrywający ponad 100% gamutu sRGB i kosztujący niecałe 2500zł, czy CS2740, wyposażony w 26,9” matrycę i pracujący z rozdzielczością 3840x2160 pikseli.



    Ostatnia, najwyższa seria monitorów marki EIZO dedykowanych fotografom to już prawdziwe woły robocze. Linia ColorEdge CG składa się z profesjonalnych monitorów, wyposażonych we wbudowane kalibratory, specjalne kaptury ograniczające ilość wpadającego z boków światła, oraz pokrywających nie tylko w 99% gamut Adobe RGB, ale również w 98% gamut DCI-P3. W tej serii znajdziemy na przykład model CG2420 wyposażony w 24,1” ekran o rozdzielczości 2560x1440, ale również wyceniony na przeszło 20 000zł model CG319EX z ogromną 31,1” matrycą pracującą w rozdzielczości 4096x2160 pikseli.


Gdzie kupić monitor EIZO?


    Z powyższego opisu widać, że profesjonalny monitor graficzny nie musi kosztować fortuny. Już za około 2500zł da się kupić sprzęt, który wpłynie bardzo pozytywnie na komfort pracy z fotografiami cyfrowymi, oraz na sam efekt finalny i jest to zakup, który zdecydowanie warto rozważyć. Jeśli szukasz dobrego i sprawdzonego monitora do zastosowań graficznych, znajdziesz go w sklepie fotograficznym E-oko.pl, który posiada w swojej ofercie pełen przekrój monitorów komputerowych firmy EIZO.


Tekst: Adam Niedbała

Autoryzowany sklep fotograficzny EIZO e-oko.pl