Menu bloga

Najnowsze wpisy

Naprawa aparatów fotograficznych- serwis autoryzowany czy nieautoryzowany?

7468 Zobacz 15 Liked

   Usterka sprzętu fotograficznego to coś, co może przytrafić się każdemu. Oczywiście im bardziej i w im trudniejszych warunkach eksploatowany jest nasz sprzęt, tym większa szansa, że prędzej czy później stanie się z nim coś, co będzie wymagało interwencji serwisu, jednak nie jest to reguła i czasem nawet zadbany i mało eksploatowany egzemplarz aparatu czy obiektywu będzie potrzebował małego przeglądu, czy choćby prozaicznego czyszczenia. Jako sklep fotograficzny e-oko.pl obracamy dużą ilością sprzętu fotograficznego zarówno nowego, jak i używanego. Ze względu na ten fakt posiadamy spore doświadczenie w kontaktach z serwisami sprzętu fotograficznego różnych marek i tym właśnie doświadczeniem chcielibyśmy się podzielić w tym tekście.



Czy serwis autoryzowany to jedyne wyjście?

    Czym w ogóle różni się serwis autoryzowany od nieautoryzowanego? Serwis autoryzowany to taki, który działa w pełnym porozumieniu z producentem danego sprzętu, a więc przede wszystkim respektuje umowę gwarancyjną łączącą producenta sprzętu z jego nabywcą, a naprawy realizuje korzystając z oficjalnych procedur, wytycznych i "ścieżek serwisowych" przygotowanych przez producenta, używając tylko oryginalnych części zamiennych. Serwis nieautoryzowany zaś to miejsce, które zapewni obsługę pogwarancyjną sprzętu, nawet w przypadku gdy autoryzowany serwis nie będzie już na przykład dysponował częściami zamiennymi do danego modelu. Kiedy zatem należy udać się do serwisu autoryzowanego, a kiedy do nieautoryzowanego?

    Jeśli sprzęt, który padł ofiarą usterki znajduje się w okresie gwarancyjnym najrozsądniejszym wyborem będzie zwrócenie się z prośbą o pomoc do serwisu autoryzowanego. Wynika to z faktu, że praktycznie każda ingerencja w urządzenie, skutkująca zerwaniem fabrycznych zabezpieczeń i plomb, która zostanie wykonana poza autoryzowanym punktem i nie zostanie przez taki punkt odnotowana w bazie danych dotyczącej serwisu urządzenia, do którego przyporządkowany jest określony i unikatowy numer seryjny, prowadzi do automatycznej utraty gwarancji na urządzenie. Jedynym zabiegiem serwisowym, którego wykonanie przez nieautoryzowany serwis nie prowadzi do utraty gwarancji, jest czyszczenie komory lustra i filtru znajdującego się na matrycy, gdyż czynności te nie wymagają demontażu urządzenia, jednak nawet w tym przypadku warto zachować pewną dozę ostrożności, o czym dokładnie powiemy sobie za chwilę. 

    Kolejnym powodem do udania się ze sprzętem do serwisu autoryzowanego są naprawy przeprowadzane w ramach tak zwanych "akcji serwisowych". Tu sytuacja jest podobna do tej, którą obserwujemy na rynku samochodów - jeśli producent zorientował się, po pewnym czasie od wypuszczenia danego modelu sprzętu, że model ów może charakteryzować się pewną fabryczną wadą, której zaistnienie niezależne jest od użytkownika, może zdecydować się na przeprowadzenie szeroko zakrojonej akcji naprawczej. Niech za przykład posłuży tutaj akcja serwisowa modeli Z6 i Z7 firmy Nikon. Na tej stronie znaleźć możemy informację o problemie z systemem redukcji drgań zaimplementowanym w niektórych egzemplarzach aparatów japońskiego producenta. W takim przypadku identyfikacja konkretnych egzemplarzy leży po stronie ich posiadaczy, a polega na sprawdzeniu numeru seryjnego umieszczonego na obudowie aparatu. Jeśli użytkownik aparatu odkryje, że numer seryjny jego egzemplarza pokrywa się z numerami przeznaczonymi przez producenta do naprawy, ma prawo zgłosić się do autoryzowanego serwisu i otrzymać bezpłatną naprawę. Co więcej, akcje serwisowe producentów sprzętu są zazwyczaj niezależne od trwania gwarancji, co oznacza że nawet, jeśli sprzęt zakupiony został na tyle dawno, że nie obejmuje go już gwarancja producenta, to cały czas mamy prawo zwrócić się do autoryzowanego serwisu z prośbą o przeprowadzenie nieodpłatnej naprawy przewidzianej w akcji serwisowej danego modelu. Warto śledzić komunikaty na stronach producentów sprzętu fotograficznego, gdyż akcjami serwisowymi objęte są zazwyczaj usterki spowodowane przez błędy konstrukcyjne danego modelu, które mogą, ale nie muszą ujawnić się po pewnym okresie użytkowania. Krótko mówiąc możemy sami nie wyłapać tych problemów nawet po pewnym czasie użytkowania sprzętu, ale może w końcu przyjść moment, w którym usterka objawi się w naszym egzemplarzu. Wysłanie aparatu na akcję serwisową zapobiegnie w takim przypadku jej ujawnieniu się, a po naprawie będziemy mogli się cieszyć urządzeniem, w którym wyeliminowano fabryczny błąd konstrukcyjny, czy "niedoróbkę".

    Również wszelkie zabiegi kalibracyjne są tym, z czym warto zgłosić się do oficjalnych serwisów sprzętu. Mowa tu o wszelkich kalibracjach czujników AF w aparatach DSLR, czy kalibracjach obiektywów. Powód jest taki, że autoryzowane serwisy mają na takie przypadki przygotowane specjalne procedury, a w trakcie ich przeprowadzania korzystają z oficjalnego oprogramowania udostępnionego przez producenta, do których często serwisy nieautoryzowane nie mają dostępu. Z naprawy w autoryzowanym serwisie warto też skorzystać wtedy, gdy zależy nam na tym, aby uszkodzony element w naszym sprzęcie był wymieniony na zupełnie nową, oryginalną część.

    Czy w takim razie istnienie serwisów nieautoryzowanych ma rację bytu? Oczywiście! Do serwisów nieautoryzowanych możemy śmiało zgłaszać się, w okresie trwania gwarancji na nasz sprzęt, z mniej wymagającymi zabiegami, jak choćby wspomniane czyszczenie komory lustra, czy filtra matrycy. Poza tym serwisy nieautoryzowane są doskonałym miejscem do naprawy starszych modeli aparatów cyfrowych i aparatów analogowych, których naprawy często autoryzowane serwisy nie chcą się już podejmować. Często zdarzy się też tak, że nieautoryzowany serwis będzie potrafił zająć się usterką skuteczniej i zwyczajnie taniej, niż serwis autoryzowany. Wynika to z faktu, że serwis nieautoryzowany nie jest związany procedurami naprawczymi zalecanymi przez producentów sprzętu, a które w większości przypadków polegają na wymianie szwankującego elementu na nowy. Jeśli jest to usterka charakterystyczna dla danego modelu urządzenia, nieautoryzowany serwis często będzie potrafił poradzić sobie z nią we własny, wypracowany przez siebie sposób, na przykład naprawiając uszkodzony element, bądź zastępując go trwalszym niż oryginał zamiennikiem, lub identycznym elementem używanym, pochodzącym z rozbiórki innego egzemplarza sprzętu, czego serwis autoryzowany zrobić nie może. Często w efekcie naprawa jest tańsza, a niekiedy nawet trwalsza, niż ta wykonana przez serwis autoryzowany. W przypadku aparatów analogowych zdarzają się wręcz sytuacje, w których serwis autoryzowany nie podejmie się naprawy ze względu na brak dostępności części zamiennych, natomiast serwis nieautoryzowany wyjdzie nam na przeciwko, a brakującą część zwyczajnie dorobi. W każdym przypadku, niezależnie od powodu, dla którego wybierzemy usługi nieautoryzowanego serwisu warto na pewno zapoznać się z opiniami na temat danej firmy, skonsultować się z innymi użytkownikami sprzętu fotograficznego na forum danej marki w internecie, czy choćby sprawdzić rzetelność serwisu korzystając z wizytówek Google. Oczywiście nie zapewni nam to wszystko nigdy 100% pewności co do poziomu i jakości obsługi w danym miejscu, ale pozwoli lepiej zorientować się w temacie i dokonać finalnego, świadomego wyboru.

Jak przygotować sprzęt do naprawy?

    Przygotowując sprzęt do przekazania serwisowi, czy to osobistego, czy za pośrednictwem firmy kurierskiej, warto przede wszystkim ustalić co dokładnie będzie podlegało naprawie. Jeśli problem tkwi w samym korpusie naszego aparatu fotograficznego, to należy przygotować go do wysyłki pozbawiając wszystkich zbędnych elementów, takich jak obiektyw, pasek, karta pamięci, akumulator czy grip. Z punktu widzenia serwisanta, są to rzeczy absolutnie zbędne do samej naprawy. Oczywiście jeśli nasz problem dotyczy zasilania aparatu, wtedy warto dołączyć do niego na przykład akumulator czy ładowarkę, aby serwisant mógł sprawdzić, czy usterka występuje tylko na naszych egzemplarzach, czy na innych również. W każdym wypadku konsultacja z serwisem przed przekazaniem sprzętu pozwoli ustalić które elementy zestawu należy przekazać, by samo przekazanie, jak i późniejsza naprawa przebiegły w sposób jak najmniej problematyczny.

    Gdy przekazujemy swój aparat serwisowi w celu wyczyszczenia filtra na matrycy, niezależnie od tego czy to serwis autoryzowany, czy nieautoryzowany, warto przed samym przekazaniem zastosować się do kilku zasad dotyczących zabezpieczenia się przed skutkami złego, lub nieostrożnego wykonania tej usługi. Oczywiście są to przypadki niezwykle rzadkie, niemniej jak głosi przysłowie "przezorny zawsze ubezpieczony". Cała procedura związana z przygotowaniem sprzętu do czyszczenia matrycy została opisana już w jednym z naszych artykułów, który znajduje się TUTAJ i do którego w tym miejscu odsyłamy. Zdecydowanie warto również przed przekazaniem sprzętu do serwisu, niezależnie od tego czego dotyczyć ma naprawa, wykonać dokumentację fotograficzną, która pozwoli ustalić wygląd i kondycję sprzętu w dniu przekazania serwisowi.  Poza tym zawsze kontaktując się z serwisem pytajmy o to, czy nasze zlecenie naprawy będzie w jakikolwiek sposób ubezpieczone od skutków nieudanej naprawy, to też ważna sprawa. 


   Gdy nie wiemy jaki serwis wybrać warto skontaktować się z oficjalnym dystrybutorem danej marki na terenie kraju, ze sklepem w którym kupiliśmy sprzęt jako nowy, lub z komisem, w którym zakupiliśmy dane urządzenie jako używane. Jako sklep i komis fotograficzny e-oko.pl zawsze staramy się pomóc naszym klientom w przypadku jakichkolwiek problemów ze sprzętem, zarówno zakupionym w naszym sklepie jako nowy, jak również tym zakupionym w komisie jako używany.



    Na koniec jeszcze trochę danych teleadresowych i linków prowadzących do stron internetowych polskich autoryzowanych i nieautoryzowanych serwisów sprzętu fotograficznego:



SERWISY AUTORYZOWANE:

Nikon

Aleje Jerozolimskie 180, 02-486 Warszawa.

Telefon: 22 460 87 32.

Wyłącznie aparaty i obiektywy serii FX oraz lampy błyskowe.

Link do strony serwisu

Wszystkie inne rodzaje sprzętu Nikon można serwisować w autoryzowanym punkcie w Czechach, VSP Data a.s. .

E-mail: nikonservice.pl@vspdata.cz 

Fujifilm

Aleje Jerozolimskie 178, 3. piętro, 02-486 Warszawa.

Telefon: 22 517 66 63

E-mail: serwis_feg-pl@fujifilm.com

Link strony serwisu

Olympus

Firma Olympus prowadzi serwis ,,door to door”.

W celu zlecenia naprawy, należy zarejestrować swój produkt na stronie producenta.

Link strony serwisu

Proclub - Canon, Leica, Samyang, Sony oraz Tamron

ul. Żytnia 15, 01-014 Warszawa.

Telefon: 22 379 20 90

Link strony serwisu

Foto Service - Contax, Pentax, Profoto, Samsung, Sigma, Yashica

ul. Sleszarowej-Muskat 3, 84-589 Gdynia

Telefon: 58 629 45 22

E-mail: info@foto-service.pl

Link strony serwisu

O.K.! Serwis - Tokina

ul. Obrońców Wybrzeża 2, 80-398 Gdańsk

Telefon: 58 558 47 95

E-mail: biuro@okserwis.com.pl

Link strony serwisu

Opto-Technika - Ricoh oraz Pentax

ul. Wolska 69, 01-229 Warszawa

Telefon: 22 622 07 52

E-mail: serwis@opto-technika.pl

Link strony serwisu


SERWISY NIEAUTORYZOWANE:


BIAŁYSTOK


njfoto.eu

ul.Generała Józefa Hallera 14C, 15-814 Białystok

Telefon: 85 651 07 09

E-mail: serwis@njfoto.eu

Link strony serwisu

BYDGOSZCZ


Fotomar

ul. Małachowskiego 13, 85-603 Bydgoszcz

Telefon: 523412604

E-mail: serwis@fotomar.pl

Link strony serwisu

Wiese Fototechnik

ul. Boya Żeleńskiego 25, 85-858 Bydgoszcz

Telefon: 52 371 91 83

E-mail: wiesefototechnik@wiesefototechnik.com.pl 

Link strony serwisu


CZĘSTOCHOWA

F.H.U. MC-FOTO 

Al. Wojska Polskiego 124 / lok.15 ,42-207 Częstochowa 

Telefon: 502 329 526 

E-Mail: serwis@mc-foto.pl 

Link do strony serwisu


KATOWICE

Fotocentrum

ul. Opolska 22, 1 piętro, 40-084 Katowice

Telefon: 574 254 031

Link strony serwisu

AV Serwis

ul. Wojewódzka, 40 40-026 Katowice

Telefon: 32 255 33 32

E-mail: avserwis@dei.pl

Link strony serwisu


KIELCE

Naprawa sprzętu fotograficznego

ul. Złota 23, 25-015 Kielce

Telefon: 41 343 02 21

Link strony serwisu

KRAKÓW

Fototech

ul. Jana Długosza 13, 30-512 Kraków

Telefon: 669 577 755

E-mail: krakow@fotonaprawa.pl

Link strony serwisu

NAPRAWA foto-video

ul. Szlak 26/6, 31-153 Kraków

Telefon: 733 130 085

E-mail: naprawafotovideo@gmail.com

Fotoserwis

ul. Gabrieli Zapolskiej 42, 30-126 Kraków

Telefon: 501 970 930 lub 12 429 10 28

E-mail: info@fotoserwis.krakow.pl

FHU Euro Cori Serwis 

Os. Piastów 21B, 31-624 Kraków 

Telefon: 662-152-745 

E-mail: serwis@eurocori.com 

Link do strony serwisu

LUBLIN

Foto Serwis J. Piotrowski

ul. Kajetana Hryniewieckiego 46, 20-610 Lublin

Telefon: 81 525 01 21

Link strony serwisu

Karpiuk, Kozak - naprawa sprzętu fotograficznego

ul. Zielona 1, 20-082 Lublin

Telefon: 81 532 59 11

Link strony serwisu

OLSZTYN

Naprawa aparatów fotograficznych

ul. Prosta 38, 10-029 Olsztyn

Telefon: 506 218 156

Link strony serwisu


POZNAŃ


Fotoserwis - Galileusza 8

ul.Galileusza 8, 60-159 Poznań

Telefon: 61 862 51 21

E-mail: info@foto-naprawa.pl

Link strony serwisu

Fotoserwis - Bolesława Śmiałego 4F

Os. Bolesława Śmiałego 4F, 61-001 Poznań

Telefon: 663 599 889

E-mail: serwis.foto@o2.pl

Link strony serwisu

CSFOT - Centrum serwisowo fotograficzne

ul. Prądzyńskiego 14, 61-528 Poznań

Telefon: 61 649 61 40 lub 607 555 959

E-mail: serwis@csfot.pl

Link strony serwisu

RZESZÓW


Foto Serwis 

ul. Jacentego Gałęzowskiego 2, 35-074 Rzeszów

Telefon: 17 852 04 17

E-mail: fotoserwis.rz@wp.pl

Link strony serwisu

Fotoelektronik

Galeria Center Park-Pierwsze piętro, 

ul. Kolejowa 1, 35-073 Rzeszów

Telefon: 888 242 252

Link strony serwisu

SZCZECIN

Spektrumfoto.pl

ul. 26 Kwietnia 81 71-899 Szczecin

Telefon: 737 468 545

E-mail: fotoserwis@spektrumfoto.pl

Link strony serwisu

Koloseum Serwis

Aleja Piastów 63, 70-332 Szczecin

Telefon: 884 321 922

E-mail: serwis@koloseum-serwis.pl 

Link strony serwisu

HIT Serwis

Aleja Piastów 28a, 71-064 Szczecin

Telefon: 91 4333 600

E-mail: biuro@hit-serwis.pl

Link strony serwisu


TRÓJMIASTO

Fotocomplex

ul. Armii Krajowej 23/1, 81-366 Gdynia

Telefon: 58 620 16 45 

E-mail: fotocomplex@poczta.onet.pl

Link strony serwisu

Fotodoctor

ul. Grunwaldzka 84, 81-771 Sopot

Telefon: 515 437 960

Link strony serwisu

Fotopunkt

ul. Politechniczna 7, 80-288 Gdańsk

Telefon: 58 305 10 48

E-mail: fotopunktnaprawa@wp.pl

Link strony serwisu


WARSZAWA


Tech-Foto

ul. Modzelewskiego 23, 02-679 Warszawa

Telefon: 22 845 45 85

E-mail: serwis@tech-foto.pl

Link strony serwisu

BT Foto Serwis

Aleja Armii Ludowej 12, 00-638 Warszawa

Telefon: 22 825 35 08

Fototech

ul. Sabały 58, 02-174 Warszawa

Telefon: 22 243 02 10

E-mail: warszawa@fotonaprawa.pl

Link strony serwisu

Witold Bykowski - serwis fotograficzny

ul.  Czerniakowska 71, 00-718 Warszawa

Telefon: 601 331 848

Link strony serwisu

Naprawa Sprzętu Fotograficznego
Aleje Jerozolimskie 113/115, 02-017 Warszawa

Telefon: 22 629 99 59

E-mail: adam.foto@op.pl lub bartek.foto@op.pl

Link strony serwisu

Fotodoctor

ul. Targowa 20A, III piętro, 03-731 Warszawa

Telefon: 690 230 820

Link strony serwisu

Studio5s 

ul. Erazma Ciołka 35 lokal 62 1 p. 01-445 Warszawa 

Telefon: + 48 511 75 75 59 lub + 48 511 75 75 73 

E-mail: biurostudio5s@gmail.com 

Link do strony

WĄGROWIEC

FOTO STUDIO 

ul.WOJSKA POLSKIEGO 13 , 62-100 Wągrowiec

Telefon: 516-049-747 

E-mail: matstudio33@wp.pl 


WROCŁAW

Fotokomp

ul. Trzebnicka 62, 50-231 Wrocław

Telefon: 506-781-453

Link strony serwisu

Fotoplastikon

ul. Psie Budy 12/13, 50-080 Wrocław

Telefon: 602 243 894

Link strony serwisu

Naprawa aparatów fotograficznych

ul. Bolesława Ulanowskiego 10A, 53-144 Wrocław

Telefon: 71 372 42 83 lub 607 660 468

Link strony serwisu

Fotodoctor

ul. Sienkiewicza 8, 50-335 Wrocław

Telefon: 690 580 560

Link strony serwisu


RYBNIK

SerwisFoto24

ul. Gabriela Narutowicza 121, 44-273 Rybnik

Telefon: 883 156 207

Link do strony serwisu



Sklep i komis fotograficzny e-oko.pl
 nie prowadzi i nie pośredniczy w usługach serwisowych sprzętu fotograficznego. Powyższa baza teleadresowa powstała tylko i wyłącznie w celach informacyjnych i jest bezpłatna dla każdej ze stron. Jeśli Twoja firma znalazła się w powyższym spisie, a nie życzysz sobie by tak było, prosimy o kontakt e-mailowy z naszym sklepem. Jeśli natomiast chciałbyś, by Twoja firma została ujęta w powyższym spisie, również prosimy o kontakt za pomocą poczty e-mail




Tekst
Adam Niedbała