Naprawa aparatów fotograficznych- serwis autoryzowany czy nieautoryzowany?
7468
Zobacz15Liked
Usterka sprzętu fotograficznego to coś, co może przytrafić się każdemu. Oczywiście im bardziej i w im trudniejszych warunkach eksploatowany jest nasz sprzęt, tym większa szansa, że prędzej czy później stanie się z nim coś, co będzie wymagało interwencji serwisu, jednak nie jest to reguła i czasem nawet zadbany i mało eksploatowany egzemplarz aparatu czy obiektywu będzie potrzebował małego przeglądu, czy choćby prozaicznego czyszczenia. Jako sklep fotograficzny e-oko.pl obracamy dużą ilością sprzętu fotograficznego zarówno nowego, jak i używanego. Ze względu na ten fakt posiadamy spore doświadczenie w kontaktach z serwisami sprzętu fotograficznego różnych marek i tym właśnie doświadczeniem chcielibyśmy się podzielić w tym tekście.
Czy serwis autoryzowany to jedyne wyjście?
Czym w ogóle różni się serwis autoryzowany od nieautoryzowanego? Serwis autoryzowany to taki, który działa w pełnym porozumieniu z producentem danego sprzętu, a więc przede wszystkim respektuje umowę gwarancyjną łączącą producenta sprzętu z jego nabywcą, a naprawy realizuje korzystając z oficjalnych procedur, wytycznych i "ścieżek serwisowych" przygotowanych przez producenta, używając tylko oryginalnych części zamiennych. Serwis nieautoryzowany zaś to miejsce, które zapewni obsługę pogwarancyjną sprzętu, nawet w przypadku gdy autoryzowany serwis nie będzie już na przykład dysponował częściami zamiennymi do danego modelu. Kiedy zatem należy udać się do serwisu autoryzowanego, a kiedy do nieautoryzowanego?
Jeśli sprzęt, który padł ofiarą usterki znajduje się w okresie gwarancyjnym najrozsądniejszym wyborem będzie zwrócenie się z prośbą o pomoc do serwisu autoryzowanego. Wynika to z faktu, że praktycznie każda ingerencja w urządzenie, skutkująca zerwaniem fabrycznych zabezpieczeń i plomb, która zostanie wykonana poza autoryzowanym punktem i nie zostanie przez taki punkt odnotowana w bazie danych dotyczącej serwisu urządzenia, do którego przyporządkowany jest określony i unikatowy numer seryjny, prowadzi do automatycznej utraty gwarancji na urządzenie. Jedynym zabiegiem serwisowym, którego wykonanie przez nieautoryzowany serwis nie prowadzi do utraty gwarancji, jest czyszczenie komory lustra i filtru znajdującego się na matrycy, gdyż czynności te nie wymagają demontażu urządzenia, jednak nawet w tym przypadku warto zachować pewną dozę ostrożności, o czym dokładnie powiemy sobie za chwilę.
Kolejnym powodem do udania się ze sprzętem do serwisu autoryzowanego są naprawy przeprowadzane w ramach tak zwanych "akcji serwisowych". Tu sytuacja jest podobna do tej, którą obserwujemy na rynku samochodów - jeśli producent zorientował się, po pewnym czasie od wypuszczenia danego modelu sprzętu, że model ów może charakteryzować się pewną fabryczną wadą, której zaistnienie niezależne jest od użytkownika, może zdecydować się na przeprowadzenie szeroko zakrojonej akcji naprawczej. Niech za przykład posłuży tutaj akcja serwisowa modeli Z6 i Z7 firmy Nikon. Na tej stronie znaleźć możemy informację o problemie z systemem redukcji drgań zaimplementowanym w niektórych egzemplarzach aparatów japońskiego producenta. W takim przypadku identyfikacja konkretnych egzemplarzy leży po stronie ich posiadaczy, a polega na sprawdzeniu numeru seryjnego umieszczonego na obudowie aparatu. Jeśli użytkownik aparatu odkryje, że numer seryjny jego egzemplarza pokrywa się z numerami przeznaczonymi przez producenta do naprawy, ma prawo zgłosić się do autoryzowanego serwisu i otrzymać bezpłatną naprawę. Co więcej, akcje serwisowe producentów sprzętu są zazwyczaj niezależne od trwania gwarancji, co oznacza że nawet, jeśli sprzęt zakupiony został na tyle dawno, że nie obejmuje go już gwarancja producenta, to cały czas mamy prawo zwrócić się do autoryzowanego serwisu z prośbą o przeprowadzenie nieodpłatnej naprawy przewidzianej w akcji serwisowej danego modelu. Warto śledzić komunikaty na stronach producentów sprzętu fotograficznego, gdyż akcjami serwisowymi objęte są zazwyczaj usterki spowodowane przez błędy konstrukcyjne danego modelu, które mogą, ale nie muszą ujawnić się po pewnym okresie użytkowania. Krótko mówiąc możemy sami nie wyłapać tych problemów nawet po pewnym czasie użytkowania sprzętu, ale może w końcu przyjść moment, w którym usterka objawi się w naszym egzemplarzu. Wysłanie aparatu na akcję serwisową zapobiegnie w takim przypadku jej ujawnieniu się, a po naprawie będziemy mogli się cieszyć urządzeniem, w którym wyeliminowano fabryczny błąd konstrukcyjny, czy "niedoróbkę".
Również wszelkie zabiegi kalibracyjne są tym, z czym warto zgłosić się do oficjalnych serwisów sprzętu. Mowa tu o wszelkich kalibracjach czujników AF w aparatach DSLR, czy kalibracjach obiektywów. Powód jest taki, że autoryzowane serwisy mają na takie przypadki przygotowane specjalne procedury, a w trakcie ich przeprowadzania korzystają z oficjalnego oprogramowania udostępnionego przez producenta, do których często serwisy nieautoryzowane nie mają dostępu. Z naprawy w autoryzowanym serwisie warto też skorzystać wtedy, gdy zależy nam na tym, aby uszkodzony element w naszym sprzęcie był wymieniony na zupełnie nową, oryginalną część.
Czy w takim razie istnienie serwisów nieautoryzowanych ma rację bytu? Oczywiście! Do serwisów nieautoryzowanych możemy śmiało zgłaszać się, w okresie trwania gwarancji na nasz sprzęt, z mniej wymagającymi zabiegami, jak choćby wspomniane czyszczenie komory lustra, czy filtra matrycy. Poza tym serwisy nieautoryzowane są doskonałym miejscem do naprawy starszych modeli aparatów cyfrowych i aparatów analogowych, których naprawy często autoryzowane serwisy nie chcą się już podejmować. Często zdarzy się też tak, że nieautoryzowany serwis będzie potrafił zająć się usterką skuteczniej i zwyczajnie taniej, niż serwis autoryzowany. Wynika to z faktu, że serwis nieautoryzowany nie jest związany procedurami naprawczymi zalecanymi przez producentów sprzętu, a które w większości przypadków polegają na wymianie szwankującego elementu na nowy. Jeśli jest to usterka charakterystyczna dla danego modelu urządzenia, nieautoryzowany serwis często będzie potrafił poradzić sobie z nią we własny, wypracowany przez siebie sposób, na przykład naprawiając uszkodzony element, bądź zastępując go trwalszym niż oryginał zamiennikiem, lub identycznym elementem używanym, pochodzącym z rozbiórki innego egzemplarza sprzętu, czego serwis autoryzowany zrobić nie może. Często w efekcie naprawa jest tańsza, a niekiedy nawet trwalsza, niż ta wykonana przez serwis autoryzowany. W przypadku aparatów analogowych zdarzają się wręcz sytuacje, w których serwis autoryzowany nie podejmie się naprawy ze względu na brak dostępności części zamiennych, natomiast serwis nieautoryzowany wyjdzie nam na przeciwko, a brakującą część zwyczajnie dorobi. W każdym przypadku, niezależnie od powodu, dla którego wybierzemy usługi nieautoryzowanego serwisu warto na pewno zapoznać się z opiniami na temat danej firmy, skonsultować się z innymi użytkownikami sprzętu fotograficznego na forum danej marki w internecie, czy choćby sprawdzić rzetelność serwisu korzystając z wizytówek Google. Oczywiście nie zapewni nam to wszystko nigdy 100% pewności co do poziomu i jakości obsługi w danym miejscu, ale pozwoli lepiej zorientować się w temacie i dokonać finalnego, świadomego wyboru.
Jak przygotować sprzęt do naprawy?
Przygotowując sprzęt do przekazania serwisowi, czy to osobistego, czy za pośrednictwem firmy kurierskiej, warto przede wszystkim ustalić co dokładnie będzie podlegało naprawie. Jeśli problem tkwi w samym korpusie naszego aparatu fotograficznego, to należy przygotować go do wysyłki pozbawiając wszystkich zbędnych elementów, takich jak obiektyw, pasek, karta pamięci, akumulator czy grip. Z punktu widzenia serwisanta, są to rzeczy absolutnie zbędne do samej naprawy. Oczywiście jeśli nasz problem dotyczy zasilania aparatu, wtedy warto dołączyć do niego na przykład akumulator czy ładowarkę, aby serwisant mógł sprawdzić, czy usterka występuje tylko na naszych egzemplarzach, czy na innych również. W każdym wypadku konsultacja z serwisem przed przekazaniem sprzętu pozwoli ustalić które elementy zestawu należy przekazać, by samo przekazanie, jak i późniejsza naprawa przebiegły w sposób jak najmniej problematyczny.
Gdy przekazujemy swój aparat serwisowi w celu wyczyszczenia filtra na matrycy, niezależnie od tego czy to serwis autoryzowany, czy nieautoryzowany, warto przed samym przekazaniem zastosować się do kilku zasad dotyczących zabezpieczenia się przed skutkami złego, lub nieostrożnego wykonania tej usługi. Oczywiście są to przypadki niezwykle rzadkie, niemniej jak głosi przysłowie "przezorny zawsze ubezpieczony". Cała procedura związana z przygotowaniem sprzętu do czyszczenia matrycy została opisana już w jednym z naszych artykułów, który znajduje się TUTAJ i do którego w tym miejscu odsyłamy. Zdecydowanie warto również przed przekazaniem sprzętu do serwisu, niezależnie od tego czego dotyczyć ma naprawa, wykonać dokumentację fotograficzną, która pozwoli ustalić wygląd i kondycję sprzętu w dniu przekazania serwisowi. Poza tym zawsze kontaktując się z serwisem pytajmy o to, czy nasze zlecenie naprawy będzie w jakikolwiek sposób ubezpieczone od skutków nieudanej naprawy, to też ważna sprawa.
Gdy nie wiemy jaki serwis wybrać warto skontaktować się z oficjalnym dystrybutorem danej marki na terenie kraju, ze sklepem w którym kupiliśmy sprzęt jako nowy, lub z komisem, w którym zakupiliśmy dane urządzenie jako używane. Jako sklep i komis fotograficzny e-oko.pl zawsze staramy się pomóc naszym klientom w przypadku jakichkolwiek problemów ze sprzętem, zarówno zakupionym w naszym sklepie jako nowy, jak również tym zakupionym w komisie jako używany.
Na koniec jeszcze trochę danych teleadresowych i linków prowadzących do stron internetowych polskich autoryzowanych i nieautoryzowanych serwisów sprzętu fotograficznego:
SERWISY AUTORYZOWANE:
Nikon
Aleje Jerozolimskie 180, 02-486 Warszawa.
Telefon: 22 460 87 32.
Wyłącznie aparaty i obiektywy serii FX oraz lampy błyskowe.
Sklep i komis fotograficzny e-oko.pl nie prowadzi i nie pośredniczy w usługach serwisowych sprzętu fotograficznego. Powyższa baza teleadresowa powstała tylko i wyłącznie w celach informacyjnych i jest bezpłatna dla każdej ze stron. Jeśli Twoja firma znalazła się w powyższym spisie, a nie życzysz sobie by tak było, prosimy o kontakt e-mailowy z naszym sklepem. Jeśli natomiast chciałbyś, by Twoja firma została ujęta w powyższym spisie, również prosimy o kontakt za pomocą poczty e-mail