Menu bloga

Najnowsze wpisy

Fujifilm GFX 50S II vs GFX 50S - porównanie i pierwsze wrażenia

2383 Zobacz 12 Liked

Nasz sklep fotograficzny e-oko.pl odwiedziła właśnie testowa sztuka nowego aparatu Fujifilm GFX 50S II. Mając do dyspozycji poprzedni model GFX 50S oraz GFX 100S nie omieszkaliśmy porównać ze sobą wszystkie modele — zaczynając od cech zewnętrznych, na zdjęciach kończąc. Bezlusterkowce Fujifilm średniego formatu to coraz częstszy widok w studiach fotograficznych. Przez lata marka ta konsekwentnie rozwijała system, także poprzez nowe obiektywy charakteryzujące się coraz lepszymi właściwościami optycznymi i rozdzielczością obrazowania. Obecnie GFX 50S II jest najtańszym aparatem średnioformatowym w historii.


baner_817x165_2_yellow.jpg

BUDOWA

Od premiery GFX 50S minęło prawie 5 lat i widać, że nowy korpus wygląda znacznie nowocześniej. Nowa generacja 50-megapikselowego korpusu z zewnątrz to praktycznie klon GFX 100S. Próżno szukać tutaj wystających plecków z wyświetlaczem, czy odpinanego wizjera elektronicznego. W GFX 50S II wzorem budowy GFX100S posiada znacznie większy wyświetlacz na górze obudowy, nie ma już analogowego pokrętła do ustawienia czasu migawki — jest on teraz ustawiany za pomocą pokrętła pod spustem migawki.

GFX 50S II Nowy aparat
Zdjęcia: sklep e-oko.pl


Wspomniany wcześniej brak odpinanego wizjera elektronicznego, to kolejna rzecz, która rzuca się w oczy. Czy możliwość odpięcia wizjera lub zamocowania wizjera kątowego była warta pozbycia się w nowych modelach? To już pozostawiamy do Państwa oceny. Wszystkie wizjery elektroniczne jednak mają tę samą rozdzielczość 3,69 mln pikseli, więc nie ma tu mowy o różnicy w szczegółowości podglądu, tak jak ma to miejsce w różnych modelach Sony w serii A7. Różnica jest za to w powiększeniu wizjera. Tegoroczne modele posiadają powiększenie 0,77x, w przypadku starszej konstrukcji jest to 0,85x. Zarówno Fujifilm GFX 100S jak i GFX 50S ważą dokładnie tyle samo - 900g z baterią i kartą pamięci. Pomimo większych gabarytów, GFX 50S jest lżejszy i waży 740g w pełnym rynsztunku.

GFX 50S II vs. GFX 50SZdjęcia: sklep e-oko.pl

ERGONOMIA

Dla osób, które miały styczność z GFX 100S, nowy GFX 50S II nie będzie żadną nowością, ponieważ układ przycisków i pokręteł nastawów jest dokładnie ten sam. Tak jak wspominaliśmy w akapicie poświęconym budowie, GFX 50S z 2017 roku miał dwa analogowe pokrętła — od wartości ISO i prędkości migawki. Przełącznik "DRIVE" przeniósł się z górnej części korpusu na lewą stronę od wizjera, tuż nad wyświetlaczem LCD. Dżojstik do nawigacji został przeprojektowany, ma znacznie lepiej wyczuwalną fakturę i jest też większy. GFX 100S oraz GFX 50S II posiadają też przełącznik trybu pracy autofokusa po prawej stronie od wizjera, a we wcześniejszej wersji 50-megapikselowego średnioformatowca był on na górze plecków, na których zamontowany był zawias ekranu LCD. Zmianę miejsc na topografii korpusu zaliczyły także przyciski wyświetlania galerii i usuwania zdjęć. Nie zmienił się za to przycisk skrótu do przypisania wybranej przez nas funkcji - jest on umieszczony dalej na wypustce pod prawym kciukiem na uchwycie. Fujifilm GFX 100S i GFX 50S II mają też przełącznik trybu foto - wideo umieszczony obok pokrętła trybów, którego zabrakło w GFX 50S.


Fujifilm nowy GFX 50S IIZdjęcia: sklep e-oko.pl


PODZESPOŁY

GFX 50S i GFX 50S II mają tę samą matrycę o rozdzielczości 51,4 MP. Różnicą jest natomiast technologia wykonania soczewek diod RGB, które są teraz w stanie rejestrować więcej informacji o świetle, detalach w cieniach i prześwietleniach. Oczywiście GFX 100S dysponuje matrycą BSI-CMOS w technologii warstwowej (GFXy 50S i S II mają tradycyjną CMOS) i posiada rozdzielczość 100MP. Różnice są jednak w wykorzystywanym procesorze — najnowszy Fujifilm korzysta z procesora X-Processor 4, który znacznie zwiększa prędkość autofokusu, procesowanie obrazu, rozpoznawanie oka i twarzy. Zakres ISO w obu przypadkach wynosi 100 - 12,800 i jest rozszerzalne od 50 do 102,400. Nowszy model oczywiście radzi sobie lepiej na wysokich czułościach — ISO rzędu 3200-6400 nie jest problemem — nie zaobserwowaliśmy szumów i degradacji szczegółów. Nowy procesor pozwolił także na wprowadzenie nowego trybu symulacji filmu analogowego — Nostalgic Neg.

GFX50S II Pierwsze wrażenia
Zdjęcia: sklep e-oko.pl

Stary GFX50 korzysta ze starszej generacji akumulatorów — NP-T125 i umożliwia zrobienie ok. 400 zdjęć na jednym ładowaniu. Fujifilm GFX 100S i 50S II posiadają akumulator znany z korpusu APS-C - Fujifilm X-T4. Model ten nosi oznaczenie NP-235W i pomimo mniejszej pojemności jest wydajniejszy, umożliwiając zrobienie 440-460 zdjęć na jednym ładowaniu.


STABILIZACJA

Nowością w serii GFX 50S jest stabilizacja mechaniczna matrycy. Co więcej, jest ona najwydajniejsza z całej serii. Pierwszym modelem posiadającym IBIS był GFX 100 i skuteczność wynosiła tam -5.5 EV. W GFX 100S skuteczność została podniesiona do -6 EV, a GFX 50S II podniósł poprzeczkę jeszcze wyżej, oferując redukcję drgań do -6,5 EV. Zmiany te były możliwe dzięki przeprojektowaniu systemu stabilizacji pod względem konstrukcyjnym. Poniżej przedstawiamy przykładowe zdjęcia z GFX 50S (po lewej, bez stabilizacji) i GFX 50S II (po prawej, ze stabilizacją):

  • migawka mechaniczna
  • czas naświetlania: 1/30 s
  • przysłona: F/4.0
  • ogniskowa: 64mm (Fujinon GF 32-64mm)
  • ISO 250



GFX 50S i 50S II porównanie


KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ ZDJĘCIA W PEŁNEJ ROZDZIELCZOŚCI!

  • migawka mechaniczna
  • czas naświetlania: 1/30 s
  • przysłona: F/11.0
  • ogniskowa: 64mm (Fujinon GF 32-64mm)
  • ISO 100





KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ ZDJĘCIA W PEŁNEJ ROZDZIELCZOŚCI!


Zdjęcia: sklep e-oko.pl

AUTOFOKUS

GFX 50S II wzorem poprzednika posiada autofokus oparty o detekcję kontrastu, dlatego warto mieć to na uwadze, fotografując w gorszych warunkach oświetleniowych. Aparat w takich warunkach może dłużej wyszukiwać ostrość. Przy fotografowaniu najlepiej sprawdza się tryb AF-S. GFX 50S II posiada 425 punktów, w GFX była to opcja rozszerzalna, domyślnie punktów ostrości jest 117. Szybkość zdjęć w serii nie zmieniła się i wynosi 3 kl/s., dopiero GFX 100S oferuje 5 kl/s. w trybie burst.


MOŻLIWOŚCI VIDEO

Ciężko ukryć, że tutaj nie ma dużych zmian między poprzednikiem a nową wersją. Do dyspozycji dalej pozostaje rozdzielczość 1080p w prędkości 30 klatek na sekundę. Oczywiście wszystkie korzyści wynikające z zastosowania nowego procesora obrazu i stabilizacji obrazu są także obecne w przypadku trybu video. Jakość filmów FullHD oczywiście jest odpowiednio wysoka, jak można się spodziewać po zastosowaniu matrycy średniego formatu, ale jednak coraz mocniej wchodzące pod strzechy 4K UHD staje się standardem. W takim wypadku do gry wchodzi GFX 100S.



PODSUMOWANIE

Dla kogo jest więc Fujifilm GFX 50S II? Z porównania wyraźnie wynika, że twórcy chcieli jednocześnie zrobić model, który będzie wyróżniał się na tle swojego poprzednika, czuć jednak zachowawczość wynikającą z obecności wyższego modelu, którego nie można przegonić specyfikacją. Warto mieć jednak na uwadze to, o czym wspomnieliśmy na początku — Fujifilm GFX 50S II jest obecnie najtańszym aparatem średnioformatowym w ofercie. Jeżeli używasz aparatu do fotografowania, a nie do wideo (4K w tym momencie jest zbędne), a obróbka zdjęć o rozdzielczości 100MP jest zbyt uciążliwa — nowy GFX50S II jest równie dobrą propozycją. Korpus ten będzie także dobrym uzupełnieniem jako zapasowe body dla fotografów korzystających np. z GFX 100 lub GFX 100S, albo dla ambitnych fotoamatorów, którzy chcą spróbować fotografowania średnim formatem.

Wejście w świat fotografii średnioformatowej to także doskonała alternatywa dla osób, które zastanawiają się nad kupnem małoobrazkowego aparatu bezlusterkowego o podobnej rozdzielczości, a zajmują się fotografią krajobrazową, portretową lub architektoniczną. Większa matryca pozwala na uzyskanie: większej głębi obrazu, szczegółowości oraz dynamiki tonalnej.

E-OKO Autoryzowany Sklep FujiFilm
www.e-oko.pl